Yalın Hastane Kitabının Türkçesi Hazırlandı

0
1682

YALIN HASTANE: KALİTE, HASTA GÜVENLİĞİ VE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİNİ ARTTIRMAK – KİTABININ TÜRKÇESİ HAZIRLANDI

Yalın Enstitü Derneği Optimist Yayıncılık ile birlikte Mark Graban tarafından yazılan ve Amerikan LEİ Lean Enterprise Enstitüsü tarafından bastırılan Yalın Hastane Kitabını Türkiye’de Türkçe olarak yayına hazırladı. Önümüzdeki günlerde satışa sunulacak.
304 sayfalık Yalın Hastane Kitabı, başta Sağlık Bakanlığı yetkilileri, küçük büyük Sağlık Kuruluşları, Hastane Yönetimleri, Hastane Klinik Yöneticileri, Tıp Fakülteleri, Sigorta Şirketleri, İşletme Fakültesi Öğrencileri ve Öğretim Üyelerinin yakından istifade edecekleri bir kitap olarak öngörülmektedir.

yalin-hastane

Yalın sözcüğünün eş anlama geldiği Toyota Üretim ve Yönetim Sistemi Amerika Birleşik Devletleri Sağlık Kuruluşları, Hastaneleri, Sigorta Şirketleri tarafından çok büyük ilgi ile etüd edilmekte ve kendi kuruluşlarına uyarlanmaktadır.

Bu yazıyı hazırlamak maksadı ile Goggle’da yaptığımız araştırma sırasında Lean Hospital sözcüklerini aradığım da 79 sayfalık koca bir kütüphane karşıma çıktı.

Amerika Birleşik Devletlerinin günümüzdeki Yıllık Geliri GSMH yaklaşık 14 trilyon dolardır. Sağlık için yapılan harcamaların toplamı ise yaklaşık 2.2 trilyon usd tutmaktadır. Bu miktar ise Amerika Milli Gelirinin yaklaşık yüzde %15 ine karşılık gelmektedir. Yine Amerikan Sağlık Sistemi ile ilgilenenler Sağlık Sistemi içinde % 35 e varan israf olduğunu iddia etmektedir. Bu yüzde ise yaklaşık 770 milyar usd yapmaktadır. Rakkamların büyüklüklerine dikkatinizi çekmek istiyorum. İnsanın aklının ermediği kadar büyük israftan söz ediyoruz.

Size biraz da The Hospitalist Mecmuasının Haziran 2008 sayısında çıkan Yalın Hastane yazısından bahsetmek istiyorum. Carol Berczuk tarafından yazılan bu makaleyi yazımın ekine koyuyorum.

Carol Berczuk yazısına, “Daha fazla Sağlık Kuruluşları Toyota Metodlarını Depolardan Hastane Taburcu edilmesine kadar bütün adımlarına uyarlamaktadır” ifadesi ile başlamakta ve şöyle devam etmektedir.

“……..6 yıl önce çok az sayıda Hastane Yöneticisi Yalın Hastane sözcüğünü bilmekteydi. Bugün (2008) Seattle’daki Virginia Mason Sağlık Merkezinde başlayan Yalın Hastane uygulamaları bugün ülke çapında bütün para sıkıntısı çeken Hastanelere yayılmaktadır.

Japon Otomobil Üreticisi Toyota tarafından uzun yıllar içinde oluşturulan ve  Az ile Yetinip, İsrafları yok ederek çalışmayı öngören  Toyota Üretim ve Yönetim Sistemi , bugün Amerikan Hastaneleri için vazgeçilmez Altın Standart olmaktadır. Toyota’nın geliştirdiği Yalın Transformasyon ile Hastanelerin tüm İş Süreçleri iyileştirilmekte, çalışanların memnuniyetleri artmakta, mali durumları iyileşmekte, ve en önemlisi de Hastaların Bakımları iyileşmektedir.

Yalın Hastane Neleri İfade Etmektedir?
Yalın Hastane Kitabının yazarı Mark Graban, şu sırada Amerikan Yalın Enstitüsünde çalışmaktadır. Daha önceleri ise, New York Rochester’de Ortho-Clinical Diagnostics”in ValuMetrix Services Bölümde Kıdemli Danışman olarak çalışmakta ve ülkedeki tüm Hastanelere Toyota Üretim ve Yönetim Sistemin uyarlanması konusunda destek olmaktaydı. Yalın Yönetim ve Yalın İş Süreçlerinin sürekli İyileştirmesi esasına dayanmaktadır. Toyota Sisteminin  temelini  ise Çalışanlara Saygı oluşturmaktadır. Sistemin diğer bir temel yaklaşımı da Suçlu aramak yerine Problemleri Şefaf olarak ortaya koymak ve el birliği ile ortaya çıkan problemi çözmektir.” Mark Graban’a göre, Yalın yaklaşım, çalışanların çalıştıkları işleri, prosesleri iyileştirmelerini – kaliteyi, prosesleri iyileştirmeleri, hastaların bakımındaki gecikmeleri ortan kaldırmalarını öngörür.  Her seviyedeki  Hastane Yöneticilerinin, doktorların, Hasta bakıcı ve teknisyenlerin sürekli hastalarına yakın olmaları, tedavi dışındaki tüm israfları yok etmeleri gerektirmektedir.

Hastaların Tedavi Süreçlerinin Yönetimi Yalın Düşünceye göre en önem verilen konuların başında gelmektedir. Bunu sağlayabilmek için Doktor, Hemşire, Teknisyen ve Hasta işbirliğinin ve Takım çalışmasının Otomobil fabrikalarındaki gibi gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Doktor artık emir veren değil, Hasta Tedavi Sürecinde rol alan önemli bir Ekip üyesi olmayı gönülden benimsemesi gerekmektedir. Hemşirenin rolü Hasta Tedavi  Sürecinde ön plana çıkmaktadır. Çünkü Deneyimli Kıdemli Hemşire vardiyasında süreç sorumlusu durumuna geçmektedir. Doktor ise daha çok konu Uzmanı Rolünü üstlenmektedir. Bu durum tam bir kültürel değişimi gerektirmektedir.

Toyota Üretim Sistemini, Yani Yalın Düşünceyi Hastaneye uyarlayabilmek için Hastane’de herkesin bu büyük dönüşüme hazır olması ve Hastaneyi Yönetenler de bu Dönüşüm Sürecinin sorumluluğunu anlamalı ve sorumluluklarını üstlenmelidir. Bunun için kaliteli zamanlarını konuyu anlamaya ayırmalarında yarar bulunmaktadır. İstenen yalnız onların “oluru” değildir. Onların bu konunun liderliğini üstlenmeleri, Kurumlarını yepyeni ancak çok yarar sağlayacak yönde yönlendirmeleri beklenmektedir.

Bu yeni çalışma biçimi tüm takım üyelerine yarar getirmektedir. Doktor daha kalite zaman harcamakta, aşırı fiziksel ve manevi yorulma yerine işine hakkiyle konsantre olmaktadır. Kalite zamanlarını, dikkat ve enerjisini Tanı koymaya, Tedaviye ayırmak suretlyle bir çok hatanın da önüne geçilmektedir.

Türkiye’de Sağlık konusunda önemli çalışmalar yapıldığı bir dönemdeyiz. Ancak Yalın/Toyota  Üretim ve Yönetim Yaklaşım ve Metod’larını ilgililere çok iyi anlatabilmiş değiliz. Mark Graban’ın Yalın Hastane kitabı vasıtasiyle Türk Sağlık Sektörüne, Sağlık Bakanlığı Yetkililerine ve Hastane Yönetim Kurullarına, Hastane Üst Yönetcilerine Yalın Konusunu daha iyi anlatabilmeyi ümit ediyoruz.

Yalçın İpbüken

Sipariş için lütfen tıklayınız.

CEVAP VER