Değer Akışı Haritalamanın Farkı

0
2102

Biz yeni tanıştığımız şirketlerde DAH bahsini açtığımızda, bazı şirketler, “Evet, biz de bunları uyguluyoruz” diyorlar. Şimdi size aşağıda iki şekil göstereceğim; bunlardan soldaki “iş akış diyagramı”dır ama DAH değildir. Sağdaki ise bir DAH çizimidir.

İŞ AKIŞ DİYAGRAMI

DEĞER AKIŞI HARİTASI

İş akış diyagramlarının var olması, hiç olmamasından iyidir. Ancak bunlarla yalnızca, bir işin “hangi sıra ile ve kimler tarafından” yapıldığını anlar ama işi (radikal boyutta) iyileştiremezsiniz.
İş akış diyagramlarını çizmiş olan bir şirketi ziyaretimizde; örnek bir diyagramı değerlendirirken bazı sorular sorduk:

  • Bunu ne zaman çizdiniz?
  • 5 sene oldu galiba.
  • Ne kadar kaynak kullandınız?
  • Karmaşık bir süreç idi, 3 kişi (bazen 5 kişiye çıktık), 1 tam gün çalıştık diyebiliriz.
  • Peki 1.5 sene içinde bu iş akışı üzerinde hangi iyileştirmeleri yaptınız?
  • Planlı bir şey yapmadık…
  • Bu süreçte çalışan hangi çalışanların hangi yetkinliklerini iyileştirdiniz?
  • Bu sürece özel bir planlamamız olmadı
  • Peki çiziminizden sonra, bu sürecin iş sonuçları değişti mi?
  • Sonuçlar aynı seyrediyor.
  • Peki o halde, neden bu iş akış diyagramını çizdiniz?
  • O zaman, 3 kişinin 1 günü yani 3 adam x gün boşa gitmiş (israf) diyebilir miyiz?
  • … Aslında bunu çizdik ki, yurtdışı satışta bazı alıcıların istediği bir belgeyi almaya hak kazanabilelim!
  • İyi olmuş o halde… Ancak aynı kaynakla DAH ile çalışsaydınız, pek çok iyileştirme fırsatını görebilir ve problemleri bu zamana kadar çözmüş olabilirdiniz. Böylece sonuçlar da iyileşirdi; ne dersiniz?

Dördüncü makale ile devam edeceğim: “Değer Akış Haritasıyla “İşi” Kolaylaştırmak”

 

Hakan Akgül; YK Üyesi, Danışman – satış, strateji, inovasyon, liderlik; hakan.akgul@lean.org.tr

Makaleler için: https://lean.org.tr/satis-strateji-yonetim-inovasyon-makaleleri/

CEVAP VER