Değiştirmek İstiyorsanız Tasarım Düşüncesini Öğrenin

0
783

Tasarım kavramını yalnızca ürün ve hizmet kapsamıyla değil, hayatımızın insan odaklı her alanında düşünmek gerekir:

Süreçler, satış kampanyası, bir excel tablosu – bir ppt sunum – sunum içinde bir slayt hazırlamak, ev – ofis – masa ya da kitaplığın yeniden düzenlenmesi vb.

Hepimiz ve herkes aslında tasarım kavramının içindedir ancak metodu öğrenerek bir şeyleri  değiştirmek ve bunu uygulamak seçiminize bağlıdır.

Tasarım Düşüncesini (Design Thinking), Yalın Ürün, Hizmet ve Süreç Geliştirme metodunun içinde yer alan bir bölüm olarak görüyoruz.

Tasarım insan içindir. Teknoloji ve sanatın inovasyonla farklı bir şekilde tekrar birleştirilmesidir. Ürün değil insan (müşteri) odaklı olmalıdır. İnsana değer katmalı ve insan hayatını kolaylaştırmalıdır.

Projelerimizde, Yalın Uygulamaların tümünde olduğu gibi, önce, “müşteri için değer”i anlamaya çalışırız. Bu aşamaya “müşterinin sesi” diyoruz.

Müşteri aynı zamanda şirket içindeki diğer çalışma arkadaşlarınız da olabilir.

Müşterinin kendisinin bile farkında olmadığı gizli ihtiyaçlarını farkedebilmek önemli ve gereklidir.

Bunun için “işin yapıldığı yerde” (gemba) olmak gerekir. İnanın; muhakkak, müşterinin çözemediği problemleri vardır. Gemba’ya gitmeden yapılan tüm tasarımlar sorgulanmaya açıktır.

Hepimiz için zor olan, kalıpların dışında düşünerek yeni fikirler üretebilmektir. Yeni fikirler şirket içinde farklı bölümlerin biraraya gelmesiyle daha kolay ortaya çıkmaktadır. Şirketlerde muhasebe uzmanı da tasarım düşüncesine sahip olmalıdır.

Bunun şirket kültürüyle doğrudan ilgili olduğunu görüyoruz; biz, iki günlük bir eğitimle önemli mesafe katediyoruz.

Tasarımı geliştirirken, çok sayıda alternatif oluşturarak bu seçenek zenginliği arasından seçim yapmak arzu edilir.

Projelerde bölümler arası ekipler olmalı ve iş birliği içinde yol almalıdır; bu da şirket kültürüne bir diğer katkıdır.

Sürecin, işin, ürünün, hizmetin tedarikçisi ve müşterisi de projede yer alabilir mi sizce?Unutmayalım:

  • Belirsizlikten korkmayın; kucaklayın
  • Yola çıkın, yoldayken ufuk görünecektir
  • Başarısız olmaktan korkmayın
  • Paradigmalarınızı sorgulayın
  • Çocuk zihnine sahip olun
  • Pazar araştırmaları ve müşteri şikayetleri geriye dönüktür oysa inovasyon ileri bakar
  • Bilinen iki kavramı yeni bir şekilde birleştirmeyi öğrenmeli ve başarmalısınız
  • Tek çözüm yoktur; farklı yollardan farklı çözümlere ulaşmayı teşvik edin (Tasarım da hayat gibi tek doğrusu olan çoktan seçmeli bir sınav değildir)
  • İlk seferde mükemmelleştirmeye çalışmayın (Sınavdan 100 almaya çalışmayın!)

Aynı şeyleri yaparak farklı sonuç elde edemeyeceğiz; değiştirin.

Hakan Akgül
YK Üyesi, Danışman – satış, strateji, inovasyon, liderlik
hakan.akgul@lean.org.tr

diğer makaleler için: https://lean.org.tr/satis-strateji-yonetim-inovasyon-makaleleri/

 

CEVAP VER