İsrafın Yok Olması İçin ‘Yalınlaşın’

0
3393

Günümüzde sürekli artan rekabet koşullarında, şirketlerin varlıklarını devam ettirmeleri, sürdürülebilir büyümelerini ve karlılıklarını korumaları oldukça güçleşiyor. Artan rakiplerin sayısı, sürekli değişen pazar eğilimleri ve kalite beklentileri şirketler için şartları her geçen gün daha da zorlaştırıyor. Bu koşullar altında israflarından arındırılmış süreçlere sahip, elindeki kaynakları en iyi şekilde kullanabilen ve değişken pazar koşullarına en hızlı uyum sağlayan firmalar ayakta kalıp, gelişimlerine devam ederken, bunları başaramayanlar ise gerilemeye mahkum oluyorlar.

Artık her şirketin kısıtlı kaynaklarını etkili kullanmak ve yüksek maliyetleri önlemek adına israfın ortadan kaldırılarak verimliliğini arttırması gerekmektedir. Bunu gerçekleştirecek sistemse 20. yüzyılın ortalarında Japon Toyota şirketinde doğan Yalın Düşünce’nin temelinde mevcuttur.

Yalın düşüncenin en temel amacı tüm israfları azaltarak, mümkünse yok ederek, verimlilikleri arttırırken,  maliyetleri düşürerek müşteriye sadece katma değeri sunmaktır. Burada değer müşteriye sunulan fayda olup; müşterinin istediği özellikleri içeren, talep edilen zamanda/miktarda ve müşterinin bedelini ödemeye razı olduğu ürün veya hizmettir.

Başlangıçta Toyota firmasında otomobil üretimi için geliştirilen yalın düşünce/üretim, günümüzde endüstrinin hemen her alanında uygulanabilmektedir. Bugün sizlere makina imalat sektöründe faaliyet gösteren bir firmadaki Yalın dönüşüm deneyimi özetlemeye çalışacağım. Sektörünün lider kompresör üreticisi olan Dalgakıran Makina, yalın dönüşümü gerçekleştirme kararı alıp, Aralık 2011 tarihinde Yalın Enstitü Türkiye ile birlikte çalışmalarına başladı.

Tanışma ziyareti ve fabrika gezisinin ardından, firmanın çalışanlarının tamamına yakınının katıldığı Yalın dönüşüm eğitimi ile süreci başlattık. Yalın dönüşüm nedir? Neleri hedefler? Başarılı bir uygulama için gereken şartlar nelerdir? Nasıl yalın lider olunur? v.b. soruların cevaplarını alarak ve yol haritasını öğrenerek çalışmalara başladık.

Dalgakıran yönetiminin seçtiği yaklaşık 12 beyaz yaka çalışan ile projenin ilk etabı olan planlama fazında aktif rol aldılar. Yaklaşık 2 aylık süreçte firmanın genel değerlendirilmesi ve performans parametrelerinin tespiti, geniş ürün yelpazesi içerisinde tüm ürünlere ışık tutacak olan referans ürün grubu seçildi. Ardından bu referans ürünlere ait değer akış haritalarının mevcut ve gelecek durum için çıkarılması ile firmamızın performansına yalın gözüyle ilk kez bakmış olduk. Değer akış haritaları, üretimin mevcut işleyişindeki israfların hangi noktalarda olduğunu, bu israfların kök nedenlerini işaret etmekteydi.

Yalın düşünceye göre 7  temel israf vardır. Bunlar: fazla üretim, taşımalar, stoklar, beklemeler, hatalı üretim ve aşırı işlemdir. Her firmada olduğu gibi firmamızda da bu israflar oldukça fazlaydı. İsraflarımızı tespit ettikten sonra, yalın düşünce prensipleri kullanılarak bu israfların yer almadığı bir süreç tasarımını gösteren gelecek durum haritaları oluşturuldu. Gelecek durumdaki hedeflerimizi gerçekleştirebilmek için proje ekipleri oluşturulup çalışmalara başlandı. Müşterilerimizden siparişin alınmasından, ürünün fabrika içerisinde üretilip, müşteriye teslimine kadar tüm süreç özetlendi ve her aşamada yapılabilecek iyileştirmeleri belirledik.

Planlama Fazının Sonunda Belirlediğimiz Temel Hedefler:

  • Hammadde, yarı mamul ve ürün stoklarının tamamında kontrollü bir şekilde, hedeflenen seviyelere azaltmak,
  • Fabrikada 5S ve görsel yönetim çalışmalarını başlatmak,
  • Sac metal işleme tesisimizdeki parti büyüklüklerinin, tezgah set-up sürelerinin ve kullanılan sac çeşidi ve stoğunun azaltılmasını sağlamak,
  • Ürün stoğunun durumuna göre üretim yapmak yerine, satış bölümünün tahmin ve öngörülerine göre üretim yapmak,
  • Montaj verimliliğinin iyileştirilerek hat sistemine geçiş,
  • Satın alma, tedarik ve üretim planlama süreçlerindeki iyileştirmeler.

Planlama fazının ardından, bizleri yaklaşık 6 ay kadar sürecek olan Yalın Üretim Fazı bekliyordu. Bu aşamada yapmamız gereken planlama fazında koyduğumuz hedefleri gerçekleştirmenin yanı sıra, fabrika içerisinde bazı bölümlerde uygulayarak başarılı sonuçlar elde ettiğimiz metotların, fabrikanın geneline yayılmasını sağlamaktı. Planlama fazında ağırlıklı olarak beyaz yakalı personelin yürüttüğü çalışmalara, bu aşamadan artık grup ve takım liderleri ile mavi yakalı personelimiz de dahil olmuştur.

 

Subcon Turkey

CEVAP VER