Japon Toyota, Otomotivde GM'in Tahtını Ele Geçiriyor

0
1616

General Motors (GM), 74 yıldır sahip olduğu ‘en büyük motorlu araç üreticisi’ unvanını iki yıl içinde Japon Toyota’ya kaptırabilir. GM 9 milyon 100 bin araba üretirken, Toyota’nın 2006 hedefini 9 milyon 6 bin adet belirlemesi, ‘GM’nin tahtı sallantıda’ yorumlarına yol açtı. Toyota, GM’yi kendi evinde yani ABD’de de zorluyor. GM’nin dokuz fabrikasını kapatacağı dönemde, Kuzey Amerika’da 200 bin araç üretecek bir fabrika açacak olan Toyota, ABD’deki pazar payını yüzde 17.1’e çıkardı. GM’nin payı ise yüzde 22.4’ten 21.7’ye indi

448 milyar dolarlık borç yükü altında

  • 193 milyar dolarlık cirosu bulunan GM, ABD’nin en büyük üçüncü şirketi. 32 ülkede fabrikaları 200 ülkede satış teşkilatı bulunuyor. 325 bin çalışanı var. Başlıca markaları Opel, Buick, Cadillac, Chevrolet ve Hummer.
  • GM’nin zararlarında, çalışanların sağlık sigortaları ve üretim maliyetlerinin getirdiği yük, iddialı büyük spor otomobillerin satışlarının düşük kalması ve ABD pazar payını yabancı rakiplerine kaptırması etkili oldu.
  • GM’nin baş tedarikçisi otomobil parçaları üretisi Delphi’nin de iflas açıklaması şirketin sorunlarını artırdı.
  • GM’nin Başkanı Richard Wagoner, geçen ay şirketin çalışanlarına hitaben internet sitesinden yayımlanan mektubunda, şirketin kayıplarının ‘ sürdürülemez’ boyutlarda olduğunu kabul etmekle beraber iflas durumunun söz konusu olmadığını söylemişti.
  • GM hisse senetleri son 23 yılın en düşük seviyesine indi. Ünlü finansçı Kirk Kerkorian’ın 12 milyon adet hisse senedi satma kararı sonrasında satışlar hız kazandı.
  • GM yılın üçüncü çeyreğinde 1.3 milyar dolar zarar etti. 278 milyar doları faiz olmak üzere toplam 448 milyar dolar borcu var.

Üçüncü çeyrekte kârı 2.6 milyar dolar

  • Japonya’nın en büyük otomotiv şirketi olan Toyota 1937 yılında kuruldu. Bugün dünya genelinde 264 bin çalışanı bulunuyor. 26 ülkede üretim yapan firmanın 51 üretim noktası bulunuyor, 140’tan fazla ülkeye ihracat yapıyor.
  • Toyota’nın büyümesi denizaşırı bölgelerden geliyor. Kuzey Amerika, Çin ve Rusya’da önemli satışlar gerçekleştiriyor. ABD’deki satışlarında bu yıl içinde yüzde 9.9’luk artış oldu.
  • Japon otomotiv devi Toyota, 2006 yılı küresel hedefini 9.06 milyon araç olarak belirledi. Toyota’nın, bu yıl içinde dünyadaki toplam üretiminin 8.25 milyon adet olduğu ifade ediliyor.
  • Toyota yılın üçüncü çeyreğinde 2.6 milyar dolarlık net kâr elde etti.
  • Toyota’nın Kuzey Amerika’da bin emeklisi bulunurken, GM’den emekli olanların sayısı 400 bin. Yüksek emekli maaşları ve sağlık harcamalarının GM üzerinde önemli bir yük oluşturduğu ifade ediliyor.
  • GM hisse senetleri New York borsasında 19.05 dolar seviyesinden işlem görürken, Toyota’nın hisseleri 102.92 dolar düzeyinde.

En büyük otomobil pazarı ABD

Dünya genelinde araç satışlarının 2005’te tahmini olarak 62 milyon düzeyinde olduğu ifade ediliyor. Motorlu araç satışlarında dünyanın en önemli bölgesi Kuzey Amerika.
Kuzey Amerika, dünya piyasasındaki satışların yüzde 33’ünü sağlarken, Batı Avrupa’nın dünya otomotiv satışlarındaki yeri yüzde 29. Japonya’nın oranı ise yüzde 10 düzeyinde. Gelişmekte olan piyasaların, toplam satışlar içindeki payı ise yüzde 29. Tahminler, 2014 yılına kadar, bu oranın yüzde 41’e çıkabileceği yönünde.

CEVAP VER