Liderlik Problemi Üzerine

0
668

Bir kaç makale önce Yalın Liderlik Programı adı altında bir makale yazmış ve programın içeriğini aşağıdaki şekil ile tanıtmıştım.

Şimdi, gelen sorular üzerine, konuyu biraz daha açmaya çalışacağım.

Farklı şirketlerden gelen iyileştirme talepleri üzerine üst yönetim ile yaptığımız görüşmelerimizde, kendileri çeşitli bölümler ya da süreçlerde/işlerdeki operasyonel problemlerden bahsederler ve beklentilerini, nasıl olması gerektiğini anlatırlar. Ortak projemiz başladığında biz de öncelikle çeşitli metotlarla (araçlar) problemleri tanımlayıp sonra da bunların “neden” olduğunu anlamaya gayret ederiz.

İlginçtir, pek çok kere görürüz ki; asıl problem (kök sebep) “liderlik ve yönetim sistemi”ndedir; çalışanları suçlamak da manasızdır.

Şirket içinde liderler farklı pozisyonlarda bulunur; patron ve CEO /GM’den başlayarak, 3-5 kişiyi yöneten takım lideri/şeflere kadar.

Bazen çeşitli seviyelerden liderleri şirketin değişim yolculuğunun önündeki engellerden biri olarak tespit ediyoruz; üzücü.

“Arkadaşlar siz bu yeni başladığımız yalın dönüşüm programıyla bir dönüşün, ben sizin arkanızdayım” demekle lider olunmayacağı da aşikardır.

Şirketi kültürünü istediğiniz yöne doğru “evirmeniz” için, “liderlik zihniyetini” ve “yönetim sistemini (günlük – bölümlerarası ve stratejik yönetim)” dönüştürmek, “lider standart işini” tanımlamak (topyekün bir “tarz” değişimi) gerekir.

Peter Drucker bu sebeple olsa gerek, “Şirket kültürü stratejinizi kahvaltı niyetine yer” demiş.

Doğru Tarzda Liderlik için, yalın uygulamalarda bahsi geçen “İnsana Saygı” prensibi üzerine düşünmek, süreç VE sonuç odaklı olmak, dönüşümün VE “iş”in içine bizzat girmek, insanınızı geliştirip en alt hiyerarşik seviyedeki çalışanınıza (satıcı, muhasebe elemanı, depocu, işçi) problem çözdürebilmek lazımdır.

Ancak ondan sonra dünya klasında şirket/marka ya da global bir markanın Türkiye birimi iseniz, globalde en iyi birim olabilirsiniz.

Zor insanlarla iletişimi, stresle güreşmeyi, halay çekerek takım olmayı, üç kere derin nefes çekip motive olmayı, empati ile ikna edici güzel cümleler kurmayı öğrendiniz ve hala istediğiniz sonuçları elde edemiyorsanız, farklı bir şeyler deneme zamanıdır.

Hakan AKGÜL
YK Üyesi, Danışman
hakgul@lean.org.tr

CEVAP VER