Maliyet ve Tedarikçiler, Operasyonlarınız, İş birliği

0
373

Yazar: Hakan Akgül; Danışman ve Yalın Enstitü YK Üyesi

Maliyet ve Tedarikçiler

Geçtiğimiz iki aylık sürede bazı sektörler haricinde büyük küçük pek çok iş yeri kapalıydı, geliri olmadı. Öte yandan hemen her sektördeki işletmenin çeşitli kalemlerde maliyeti artıyor.

Belli sayıda insanın bulunduğu her ortamda dezenfeksiyon, seyreltme vb çalışmaları yapıldı ve yapılıyor (ofis ortamı, üretim, personel servisleri, …), üretimde bu amaçla ek vardiyalar konuldu.

Ancak, gelir/satış, bildiğimiz bir kaç sektör hariç azaldı!

İşler açılmaya başlayacak ancak örneğin restoran ve cafelerde, müşteriyi seyrelterek oturtmak gereğinden dolayı birim zamandaki gelir azalacak. Hazır giyim perakendecileri, mağazalarda soyunma kabinlerine kadar ilave hijyen tedbirleri alacaklar.

Müşterisinin gelirinin azalacağını ya da daha tutumlu olacağını öngören büyük markalar/alıcılar, artan maliyetlerini fiyatlarına yansıtamayacaklarını (ya da tümüyle yansıtamayacaklarını) düşündükleri için tedarikçilerinin kar marjlarını kısmaya başladılar.

Tekstilden medyaya, ilk kademe tedarikçiler, çalıştıkları şirketlerden gelen “daha çok indirim yap!” baskısını şu an derinden hissediyorlar.

Biz diyoruz ki; aman, tedarikçilerinizi öldürmeyin!

Geçmiş kriz dönemlerinde bunu yaşadık, tedarikçisi oldukları büyük şirketlerin indirim baskısından dolayı işlerini tasfiye eden tedarikçi firmalar oldu.

Operasyonlarınız

Aslında şirketlerin operasyonlarının içinde “gizli” fırsatlar fazlasıyla var (israflar ve kazanç)!

Farklı bir gözle (dış göz) satıştan depoya, üretimden satın almaya tüm operasyonlarınıza bir daha bakın! “Müşteri için değer” tanımından başlayarak değer akışlarınızı haritalayın; israf, dalgalanma ve aşırı yüklenmeleri tespit edip ortadan kaldırın. Makine ve ekipman etkinliklerinizi gözden geçirin. Çeşitli iyileştirme fırsatlarıyla kapasitenizi arttırabilir, maliyetlerinizi düşürebilirsiniz.

Küçük ve kıymetli tedarikçilerinizi verimli hale getirmeye gayret edin! Onların operasyonlarını iyileştirip ortaya çıkan kazancı bölüşün. Tabi, bunu yapabilmek için önce kendi yetkinliklerinizi keskinleştirmeniz ve ekiplerinizi geliştirmeniz gerekli.

Metot ve uygulamalarınızda rekabetçiliğinizi arttıracak yenilik fırsatlarını ısrarla arayın! İnanın pek çok var… Bunun için bilgi ve knowhow satın alın, dış göze ihtiyacınız olacak.

Bir not daha… Normal zamanlarda şirketlerde iyileştirme projelerine katkı yapan çalışanlar, günlük işlerinin yoğunluğundan dolayı bu konulara zaman kalmadığından yakınır. Şu dönem, temponun daha düşük olduğu, iyileştirme projeleri için evden ya da ofisten daha çok zaman ayırabilme imkanı olan son bir kaç ay! Kıymetini bilelim.

İş birliği

Ayrıca, dönem, stratejik ilişki ve iş birliklerini geliştirme zamanıdır…

Değer zinciri üzerinde “sizden önceki ve sonraki adımlarda çalışan işletmeler” ya da fason iş yaptırdıklarınızla birlikte neler yapabileceğinizi tekrar gözden geçirin. Bugünler bunun için uygun zamanlar!

Sektörel platformlarda (hatta rakiplerle) iş birliği fırsatlarını kollayın; yurt dışındaki bir ülkede ortak depolar kurmak, ortak dağıtım ağı oluşturmak, ArGe çalışmalarının çok masraflı olacağını öngördüğünüz ancak stratejik bir üründe maliyeti bölüşmek gibi…

Örneğin, Eti ve Danone’un iş birliği yaptığını öğrendik; Eti’nin bir ürünü Polonya pazarında Danone kanalı üzerinden satılacakmış.

Aynı apartmandaki komşularla birlikte yaşamayı henüz layıkıyla yapamayan bir toplum olarak, kültürümüzdeki “imece” usulunü hayata geçirelim.

 

Hakan Akgül

Danışman, YK Üyesi – yönetim sistemi, liderlik, strateji, satış ve inovasyon,

hakan.akgul@lean.org.tr

 

Makaleler için: https://lean.org.tr/satis-strateji-yonetim-inovasyon-makaleleri/

 

CEVAP VER