Otomobil Tasarlayacak Mühendisler Aranıyor

0
1772

Yeni ürün geliştirme sürecinde 60’lı yıllarda Anadol ile başlayan Ford Otosan’ın Ar-Ge departmanının bugün 270 civarında patentli ürünü bulunuyor. Şu an yaklaşık 900 kişinin çalıştığı departmana sene sonuna kadar 100 kişi daha alınması hedefleniyor. Ağırlıklı olarak iyi İngilizce bilen makine mühendisleri aranıyor.

Ar-Ge bölümü, Ford Otosan’ın ürettiği araçlara ait tasarım çalışmaları dışında Ford ve Ford dışı markalara mühendislik hizmeti veriyor. Ford Otosan Ar-Ge departmanının kuruluşu çok eskilere dayanıyor.

1960’lı yılların başında kurulan Ar-Ge departmanında 2011 Mart ayı dahil toplam 225 patent başvurusu yapılmış. Buna ek olarak yapılan 40 adet faydalı model başvurusuyla beraber genel toplam 265. Çalışan sayısı ise 900. Sene sonunda bu sayının bine ulaşması hedefleniyor.

Ar-Ge departmanında çalışanların %80’den fazlasını mühendislerin oluşturduğunu belirten Ford Otosan Ürün Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ernur Mutlu, geri kalan kısmın teknisyen, tasarımcı, destek elemanlarından oluştuğunu söylüyor.

Mühendislerde ağırlıklı olarak makine mühendisi. Alacakları 100 kişi içinde de öncelikli olarak makine mühendisi arıyorlar. Ar-Ge departmanında çalışmak isteyenlerin İngilizce bilmesi gerekiyor. Şirket yapısı ve yapılan iş göz önünde bulundurulursa iyi İngilizce şart diyen Mutlu, bunun dışında adayların otomotiv konusuna ilgi duyması, tercihen o yönde deneyimli olması gerektiğini söylüyor.

Belirli bir işe alım dönemlerinin olmadığını belirten Mutlu, ihtiyaca bağlı olarak eleman alınacağını söylüyor. Kriz sonrasında 2009 yılının Ekim ayından itibaren işe alımlara başladıklarını belirten Mutlu, tarihlerinde görmedikleri bir tempoda işe alım yaptıklarını söylüyor: ‘Ayda yaklaşık 30 kişi alıyoruz. Ar-Ge’de büyüme ihtiyacımız var. O tarihten bugüne sadece Ar-Ge’de aldığımız eleman sayısı 400’ü geçti. Krizin bittiği dönemde tekrar alım kararı verdiğimizde 500 kişi civarındaydık.

Ar-Ge Nasıl Çalışıyor?

Sadece Türkiye için değil Avrupa ve Amerika için de araç üreten Ford Otosan’ın ağır ticari vasıtalar ve motor konusunda üretim, tasarım çalışmaları var.

Bir araç tasarlanırken öncelikle pazarlama ve bağımsız araştırma kurumlarıyla birlikte pazarda ne tür trendler, beklentiler olduğuna bakılıp ürünle ilgili özellikler araştırılıyor. En ideal ürün, müşterinin istediği beklediği ve tatmin olduğu üründür diyen Mutlu, Ar-Ge’nin geniş kapsamlı bir süreç olduğunu ifade ediyor. Müşterinin beklentilerinin anlaşıldığı noktaya gelindiğinde strateji belirleniyor, ön fizibilite çalışmaları yapılıyor. Ön fizibilite çalışmalarında projenin hayata geçme kararı çıkarsa ekip oluşturuluyor. İlk 2 yılın ön tasarım ve araştırmalarla geçtiğini belirten Mutlu, ardından onay sürecinin geldiğini söylüyor. Proje iptal edilecek nitelikte değilse karar alınıyor ve fabrika yatırımı ise fabrika yatırımı, çeşitli parçalar varsa onların kalıp yatırımı süreçleriyle devam ediyor. Testler ve doğrulamalar yapılıyor. Önce kağıt üzerinde tasarım sonra analitik analizler, prototiplerle birlikte fiiliyata geçme, teslimi tamamlama, tüm testleri geçtikten sonra ürüne onay veriliyorve Ar-Ge departmanının iş bitiyor, üretime devrediliyor.

1960’larda Anadol İle Başladılar

Ford Otosan Ar-Ge departmanının yıllar içindeki gelişimi.

  • Yeni ürün geliştirme, 60’lı yıllarda anadol ile başladı.
  • Cargo ve Transit’e yönelik gerçekleştirilen çalışmalar ticari araçlar konusunda bilgi birikimi sağladı.
  • 80’li yıllarda ilk yerli tasarım erk motoru üretildi.
  • Kamyon motoru ve kabini üzerinde çeşitli uygulamalar geliştirildi.
  • Connect ile ilk kez uluslar arası bir proje içinde yer alındı. 2000’de Transit Connect üretimi gerçekleşti.
  • Kuzey Amerika’ya ilk kez araç ihraç edildi.
  • 2007’de açılışı yapılan Gebze Teknoloji Merkezi’nin kurulmasıyla Ford’un tüm dizel motorları için Ar-Ge yapan bir mühendislik birimi konumuna geldi.

Haber: Zeynep Mengi / Hürriyet Gazetesi

CEVAP VER