Satınalma Eğitimi

0
3246

Tedarik Zinciri Yönetimi 5. Modül

Satınalma şirketin maliyet hedeflerini tutturmak için ana fonksiyonlardan biridir. Amaç sadece üretime mal yetiştirmek değil ayrıca yüksek kalitede ürün çıkarabilmek için teknik tasarımın talep ettiği hammadde ve özellikte hammadde veya mazlemeyi ihtiyaç kadar miktarda ve zamanında hazır etmektir. Tabii ki sürecin maddi değeri kadar legal ve kalite boyutu da Tedarik zincirinin doğru kurgulanması için esastır. Bu eğitimde yalın tedarik zinciri oluşturmak için adım adım yaklaşımı göreceksiniz.

 

Modül 1: Yansanayi Seçimi – Onayı ve İlişkiler

  • Satınalma cirosunun ABC analizi

-Yerli tedarik / yabancı tedarik oranı

-Malzeme gruplarına göre dağılımı

-Malzeme tipine göre dağılımı / malzeme grubu cirosuna göre dağılımı

  • Tedarikçi yetkinlik değerlendirmesi

-Yıllık yansanayi profili bilgisinin toplanması (ciro, makine parkuru, kapasite, yatırım planları, önemli müşteriler ve cirodaki yerleri)

-Yıllık audit (denetleme) planı

  • Yepyeni yansanayinin kabul süreci (tedarikçi seçimi) – alternatif arasında arayıp bulma & denetleme kuralları & benchmarking
  • Yansanayi Piramidi

-Merkezi Satınalma ve rolllerin paylaşımı

-ABC analizine göre yansanayi stratejisi (kazan-kazan prensibi ile çalışmak)

 

 

Modül 2: Satınalma Temel Taşları: Kontratlar / Tedarikçi İlişkileri Yönetimi

  • Yansanayiye yaklaşım (direk malzemeler & endirek malzemelerin yönetimi; stratejik partnerlikler ve/veya bağımlılık)
  • Alternatif yansanayilerle karşılaştırma (Benchmarknig)
  • Satınalmacının teknik bilgi ve yetkinliği

-Kendi hattını veya yansanayi hattını ne kadar tanıyor?

-Gemba toplantılarına katılım,

-Tedarikçisinin DPM, PPM değerlerini takip ediyor mu?

  • Teklif isteme süreci

-Ürün geliştirme, Kalite ve diğer destek birimlerle ortak çalışmalara yatkınlık

-Ortak toplantıların çıktıları, dokümantasyonu, FMEA ve Lessons Learned bilgileri

  • Teklif sürecinin değerlendirilmesi

-Ürün geliştirme, Kalite ve diğer destek birimlerle çalışırken fiyatın gizliliğinin korunması

-Teklif sürecinde olası ECI etkilerinin önce şirket içi ekiple sonrasında tedarikçi ile tartışılması

-Kalıp sözleşmesi ve amortisman (KKDF ve diğer vergiler)

-Satışın öngörüsünün doğruluk oranı

-Kalıp dışında görsel kontrolü azaltacak fikstürlerin fiyata dahil edilmesi

-Proje süresince kalıp ihtiyacı ve ilk kalıp maliyetine göre tasarım maliyetinin düşmesi

-Prototip üretiminin önemi (projedeki bütçesi – Marshmellow challange örneği)

  • Yansanayi seçimi – her departman ile konsensus yapabilmek ve bilgilendirme – Toyota örneği
  • Tedarikçinin üretim yeri ve depo (pick-up location) denetim ve onay süreci
  • ECR yönetimi
  • PCR  yönetimi
  • İş etiği / Satınalma etiği (alınan her favor fiyata dahildir; proto price; akşam yemekleri vs)
  • INCO Terms, Currency Impact, Palet üstü, koli içi miktarı
  • Sözleşme
    • İhtilafların çözümü (Conflict management)
    • Tedarikçi ile ilişkilerin sonlandırılması (Disengagement management)
  • Tedarikçiye iş ortağı gözü ile bakmanın önemi

– Yansanayinin kar marjını yememek (GM vs Toyota): Dont get margins of your suppliers but get control of your potentials for improvement

  • İç piyasa için yerli (Local for local)

-İşçilik ağırlıklı mı? Volümetrik parça mı üretiyor? Şirketin kapısına kadar gerçek maliyet ne kadar (TCO)

-Global alımda ortak çalışmalar

  • Tedarikçi ile sözleşme öncesi çalışmalar ve tartışmalarda dikkat edilmesi gereken konular:

-Tedarikçinin satış hedefleri nedir? Hattının doluluk oranı nedir? Tier2 seviyesi kimler ve nerelerde?

-Soft skills: Masanın neresinde oturmalı, ses tonu, yaklaşım

  • Yıllık sözleşme müzakere teknikleri:

-Alternatifler, riskler

-Fiyat belirleme yöntemleri (sabit / değişken / LME /MTZ) Pros & cons (Fiyat değiştirme sıklığı (döviz avantajı veya ERP Programı)

  • Hammadde sözleşmeleri ve fiyat geçerlilik süresi (endeksleme)
  • Endirek Satınalma: ihale usulü yarar ve zararları
  • Tasarım için yansanayi seçimi (Toyota SPDD and SD supplier)
  • e- Auction (yarar ve zararları)
  • Yansanayi Periyodik değerlendirmesi (Satınalma, Lojistik, Kalite)
  • Yansanayi geliştirme programı – VSM – VSD çalışmaları
  • Supplier Portal (nedir, neler yapılır, neler paylaşılır, performance indicators)

 

Modül 3: Strateji

  • Satınalma-lojistik organizasyonu ve rol paylaşımı
  • Malzeme grubu stratejileri
  • Tedarik zinciri değer akışı çalışmaları (supply chain kısmı)
  • Yıllık hedeflerin yansanayilerle paylaştırılması
  • Demirbaş takibi ve kalıp kontratları

 

Modül 4: Satınalma Fiyatlarının Güncellenme sıklığı ve denetimi

  • Hangi fiyatın hangi sıklıkta girilmesi gerektiği (Periodic pricing in the system)
  • Parça birim fiyat değişimlerinin kontrolü, kim nasıl onay verdi?

-Escalation otoritesi

  • 4 Göz prensibi ve nedenleri (Purpose of price control in the system – mitigation policy / risk management & consequences)
  • Fiyat değişim grafiği ve görsellik
  • Spot marketten alım ve Maliyet Muhasebesi birimi tarafından denetlenme
  • Hurda satışı? Hurda fiyat belirlemesi ve yaşanabilir sıkıntılar, mahkemelerle biten tatsız durumlar

 

Modül 5: Tedarik Zinciri:

  • VSM – VSD Değer Akışı

Yansanayilerin şirkete mesafesi (leadtime)

Yansanayi ile bilgi akışı (süresi, teyid, uyum)

Landed cost approach / Total Cost of Ownership

  • Yansanayinin lojistik performansı
  • Malzeme yönetimi (planlama ve ambar bilgi akışı – ERP & EDI)
  • Hammadde stoğum ne kadar? Nakit akışıma etkisi nedir?  (Stok gün hesabı ve kontrolü ve hedeflendirilmesi)
  • Lojistik ambarında kaç kişi çalışıyor, verimliliğime etkisi nedir? (Elleçleme maliyetleri)
  • Milkrun çalışmaları
  • Kanban’a dahil parçalar ve onun yönetimi
  • Teslimat miktarını optimizasyonu – ABC ile ilişiklendirilmesi
  • Leadtime ve hesabı
  • Hattı seviyelendirme (Leveling / Heijunka)
  • Yalın terminolojiler (Jidoka, JIT, Pull-Push system pros & cons, Bull-whip effect)

  • Müşteri odaklı üretim sürecinin oturması
  • Çekme prensibinin temel taşı tedariğin yalınlaşması
  • Tedarik kanadında hedeflerin neden-sonuç ilişkisinin kurulması ve görselliğinin sağlanması

Başta Satınalma ve Lojistik çalışanları ve onların yöneticileri. Özellikle strateji ve tedarik ile ilgili konuların ele alınması ile Finans, Ürün Geliştirme, Üretim ve Kalite Birimlerinden satınalma süreçleri ile ilişkili çalışanlar ve / veya yöneticileri ve İnsan Kaynakları Birimi olmak üzere;

  • Firma içinde satınalma sürecinin parçası olan,
  • Satınalma süreçlerinde belirli sıkıntılar yaşayan,
  • Tedarik Zincirini anlamak isteyen,
  • Orta kademe yöneticilerin ve saha çalışanlarının inancını artırmaya çalışan, herkes

Modül 1:

Yansanayi Seçimi – Onayı ve İlişkiler : 1 gün

Tavsiye edilen katılımcı: Satınalma, Lojistik ekipleri

 

Modül 2 ve 3:

Satınalma Temel Taşları, Tedarikçi İlişkileri Yönetimi ve Strateji : 2-3 gün

Tavsiye edilen katılımcı: Satınalma, R&G çalışanları, Kalite Çalışanları, Lojistik ekipleri

 

Modül 4:

Satınalma Fiyatlarının Güncellenme sıklığı ve denetimi: 1 gün

Tavsiye edilen katılımcı: Satınalma, Maliyet Muhasebesi veya Genel Denetmen

 

Modül 5:

Tedarik Zinciri: bilgi seviyesine göre bir kaç haftada 1er gün

Banu Güsar

CEVAP VER