Tofaş, Fiat'ın İlk 'Altın Fabrika' Adayı Oldu

0
1407

Fiat dünyası içinde Dünya Klasında Üretim’de “Gümüş” seviyede bulunan Tofaş, “Altın” seviyeyi zorlayacak…

Fiat dünyasının kalite ve rekabetçilikte en başarılı tesisi durumunda olan Tofaş, bu başarısını yeni bir ünvanla pekiştirmeye hazırlanıyor. Daha önce Dünya Klasında Üretim (World Class Manufacturing-WCM) alanında Fiat Grubu’nun 170 fabrikası içinde “Gümüş” seviyeye ulaşan ilk tesis olan Tofaş’ın Bursa fabrikası, bu kez de “Altın” için denetlemeye girecek. Tofaş, denetlemeden başarıyla çıkması durumunda, sadece Fiat değil aynı zamanda Chrysler fabrikaları arasında da bu seviyeye ulaşmış tesis olacak.

2005 yılında şirketin o dönemde içinde bulunduğu finansal zorlukları aşmak ve tesisleri daha verimli kılmak amacıyla Fiat Başkanı Sergio Marchionne’nin önderliğinde ve Japon uzmanların desteğiyle başlatılan Dünya Klasında Üretim felsefesi, tüm grup fabrikalarında uygulanıyor. 1984’ten bu yana sürekli iyileştirme faaliyetlerinde bulunan Tofaş, 2007 yılında Fiat Grubu’nun en başarılı üretim merkezi seçilerek WCM projesinde bronz seviyeye ulaşmış, 2009’da da Fiat dünyasında gümüş seviyeye ulaşan ilk ve tek üretim merkezi haline gelmişti.

‘Altın’a layık tek aday 

Daha 1995 yılında, Tofaş’ta çalışmaların başladığını ve bugüne kadar gelindiğini anlatan Tofaş CEO’su Kamil Başaran, “Şu an Fiat dünyası içinde WCM’de en üst noktadayız ve 69 puandayız. 70 puanda ‘Altın’ seviyeye ulaşılıyor. Tofaş çalışanları olarak, ‘Altınlaşacağız’ diye sözleştik” dedi.

Fiat fabrikaları arasında yapılan ön elemede, sadece Tofaş’ın “Altın Seviye” için denetlenmeye layık görüldüğünü vurgulayan Başaran, “Bunu alacağımıza tüm arkadaşlarımı inanıyor. Çünkü WCM sistemi, fabrikamızda bir yaşam biçimi haline gelmiş durumda. Altın Seviye, bizim açımızdan sadece moral değil, bundan sonra yapacaklarımız için de bir altyapı oluşturacak” ifadesini kullandı. Tofaş’ın “Yalın Üretim” felsefesiyle tanışmasının yeni olmadığını, bunun temelinin Dünya Klasında Üretim sisteminden de önceye dayandığını hatırlatan Başaran, şöyle devam etti:

“Henüz daha Fiat dünyasında bile yalın üretim konuşulmazken, Tofaş olarak Japonya’dan getirttiğimiz Kaizen uzmanlarıyla hafta sonlarında seminerler düzenledik. Ben de yalın üretim konusunda Japonya’da eğitim aldım. Fiat dünyası bizden ‘Neler yapıyorsunuz?’ diye bilgi istiyordu ve biz de uygulamalarımızın videolarını çekip onlara yolluyorduk. Fiat fabrikalarıyla birlikte WCM kapsamına girdiğimizde zorluk çekmedik. Geç dahil olduk, ancak çabuk adapte olduk. Çünkü mayamızda vardı.”

“Örnek alınması zorunlu tesis”

Yalın üretim felsefesini uyguladığı dönemlerde bir süre Tofaş’ta Endüstriyel Direktör olarak görev yapan, halen Chrysler’ın Küçük Araçlar Programı’nın başında bulunan Massimo Risi, daha önce WCM programının da başındaydı. Başaran, Risi’nin Tofaş’ın yalın üretim çalışmalarına büyük katkısı olduğunu da hatırlatırken, artık Fiat dünyasında “örnek alınması gereken” tesis konumuna geldiklerinin de altını çiziyor.

Halen Tofaş’tan giden iki Türk çalışanın, Dünya Klasında Üretim çerçevesinde Chrysler fabrikalarına ders verdiklerini, yine Tofaş’tan uzmanların Çin’deki Fiat tesisinin kurulmasında danışmanlık yaptığını anlatan Başaran, “Artık örnek gösterilen değil, örnek alınması gerekenfabrika olduk. Bu çok önemli” diye konuştu. Cenevre’de tanıtımı yapılan Fiat 500L’nin üretileceğiSırbistan fabrikasının, Fiat’ın Avrupa’da gerçek anlamdaki ilk “düşük maliyetli üretim tesisi” olacağına dikkat çeken Başaran, bu fabrikanın kurulması aşamasında, bire bir olarak Tofaş’ın örnek alındığını ve Sırbistan’dan gelen fabrika yetkililerine tüm eğitimlerin Bursa’da verildiğine de dikkat çekti.

Rekabetçiliği artıran sistem

Fiat içerisinde başlatılan Dünya Klasında Üretim (WCM), tüm çalışanların katılımıyla her süreçte sürekli ve sistematik gelişmelerin yapılması, böylece rekabetçiliğin artırılmasına yönelik bir sistem.

360 derece bir sistem olarak tanımlanan WCM, yan sanayicilerin de dahil olduğu fabrika organizasyonunun tamamını kapsıyor. Her biri kendi içinde farklı aşamalara sahip 10 teknik ve 10 yönetimsel ayaktan oluşan sistem, üretim kalitesini dünya çapında en iyi seviyeye ulaştırmak,israf ve kayıplarla birlikte maliyeti azaltıp verimliliği artırmak, teslimat yani lojistik sürelerini azaltmak, iş kazalarını sıfırlamak gibi hedefleri içeriyor. Sistem, bunun yanında çalışanların gelişimi, öneri mekanizmasının artırılması, çevreci üretim gibi konuları da kapsıyor.

Sistemde her bir süreç, denetlemeler sonucu farklı puanlamalarla değerlendirilirken, WCM sisteminin içinde de puanlara göre (50 ve altı) “Bronz”, (60) “Gümüş”, (70 puan) “Altın” ve (85 puan) “Dünya Klası” seviyeleri bulunuyor. Fiat ile Chrysler birleşmesinin ardından Chrysler tesisleri de bu sistemin içine dahil oldu. Henüz hiçbir ABD tesisi Gümüş seviyeye ulaşabilmiş değil.

Yenilenen Linea’ya törenli başlangıç

Tofaş’ın 2007’den bu yana üretimini sürdürdüğü Linea modeli, yenilenen haliyle bantlardan inmeye hazırlanıyor. Yenilenen Linea’nın bantlardan inişi için, bugün Tofaş’ın Bursa fabrikasında bir tören düzenleniyor. Törende Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa V. Koç, Koç Holding’in üst düzey yöneticilerinin yanı sıra ev sahibi olarak Tofaş CEO’su Kamil Başaran hazır bulunacak

Milliyet – Ekonomi – 9/4/2012

http://ekonomi.milliyet.com.tr/tofas-fiat-in-ilk-altin-fabrika-adayi-oldu/ekonomi/ekonomidetay/09.04.2012/1525659/default.htm

CEVAP VER