Toyota Amerika’daki En Büyük Otomobil Tesisi SUV Dönemi İçin Radikal Bir Yenileme Dönemi Geçiriyor

0
726

Toyota, 11 farklı aracı aynı anda yapabilmek için Kentucky’deki Camry fabrikasını yenileme başladı.

1986 yılında Georgetown’daki fabrikanın inşaatı PHOTOGRAPH: AP PHOTO

2016’da Amerikalılar, 15 yıl boyunca satılan toplam arabadan daha fazla sayıda Toyota Camry satın aldı. Ancak son yıllarda çok fazla tercih edilen sedan otomobillerin sektördeki satışlarının dramatik şekilde düşmesine ne markanın popüleritesi ne de uzun zamandır J.D. Power & Associates Inc. kalite kıyaslamalarında en üst sıralarda yer edinmiş olması çare olamadı. Son yıllarda otomobil alıcılarının geniş pickup ve SUV araçlara yönelimi arttığından Toyota Motor Corp bu durum karşısında hazırlıksız yakalandı.

Georgetown’daki ABD için Camry üreten ana fabrika Toyota’nın en büyük montaj tesisi 156 futbol sahası büyüklüğünde. İmalat müdür yardımcısı Dan Antis’e göre nisan ayında kendi kapasitesinin %80’ini kullanıyordu ve fabrika bu durumda finansal açıdan başa başnoktasındaydı, kar elde edemiyordu. Toyota’nın Kuzey Amerika CEO’su Jim Lentz:”Size Camry’den bir kova dolusu para kazanıyorum diyemem.” ifadesinde bulunuyordu.

Toyota, ABD’de ikinci en çok satan modelinin kârlılığını artırmak için Georgetown ve dünya genelindeki diğer tesislerde otomobilleri nasıl üretecekleri konusunda yeniden düşünüyor. Şuanda Kentucky fabrikasının iki ana montaj hattı sadece Camry ve Avalon modeli için kurulmuş ve modeller aynı platform üzerinde tamamlanan geliştirilmiş bir görünüme kavuşmuş. Talepteki bu değişiklikler karşısında bu kadar büyük bir tesisi özellikle bir sedan tipinde tek bir araca atamak mümkün değildi. Bu yılın ilk beş ayında Amerika’da satılıp teslim edilen araçların %62’si pickup ve SUV araçlardan oluşmaktaydı. 3,5 yıl önce ise bu araçlar sedan araçlar ile yarı yarıya Pazar payına sahipti.

Antis’e göre Georgetown’daki montaj hatları pazar talebine göre birbirlerinden boyut ve özellik olarak farklı 11 aracın üretilmesini mümkün kılacak şekilde yeniden düzenlenmiş. Toyota bir yıl boyunca gece gündüz cumartesi ve Pazar birim birim tüm yapılan işlerin metodlarını baştan sona gözden geçirdi ve 1.3 milyar $ harcayarak değiştirdi. Her birimde yapılan işe yeni teknoloji ve iş metodlarını ekledi. Toyota, Camry’nin montajına başlanmasından bu yana ilk defa – 35 yıl dan bu yana- aracı ve alt parçalarını radikal olarak yüzde yüz  değiştirdi.

Kıdemli araştırma ve geliştirmeden sorumlu başkan yardımcısı ve Camry’nin Baş Mühendisi Masato Katsumata Toyota’nın şimdiye kadar hiç yapmadığı bir şekilde Georgetown üretim tesislerini değiştirerek Camry ile diğer araçlarda kullanılan parçaların ortak kullanılabilmesini mümkün hale getirebilmiş olmayı ümid ediyor. Michigan Ünivesitesi profesörlerinden ve bu gune kadar Toyota hakkında 9 kitap yazan Jeff Liker’a göre tasarımdan üretime komple bir sistem değişikliği söz konusudur. Bu durum Toyota’ya ileride geliştirilecek platformlarda aynı prensip ve prosesleri uygulamayı mümkün kılacaktır.

Toyota’nın Georgetown’daki bu köklü değişim, dünyadaki finansal kriz nedeniyle, Toyota’nın 59 yılda ilk kez zarar ettiği, 2009 yılında başladı. Bu süreçte krize ek olarak 10 milyondan fazla araç fren arızaları nedeniyle geri çağrılmıştı. Toyota 2009 yılından daha önceleri General Motors’u  geçerek dünyanın en büyük otomobil üreticisi olmuş ancak bu büyüme çok pahalı bir karmaşayı da beraberinde getirmişti: Toyota çalışanları 800 farklı motor ve 100 den fazla platform üzerinden araçları üretiyorlardı. Antis, son dört yıl boyunca 8200 sürekli ve 1500 geçici işçinin çalıştığı Georgetown’daki karmaşayı azaltabilmek için zamanın önemli bir bölümünü harcamaktadır.

Fabrikanın açıldığı 1988 tarihinden bu yana son montajdaki işçiler tavan konveyörlerleri ile gelen araçlara yağ filtresini takmakta ve diğer küçük parçaları eklemekte idi. Bu durum taleplerin azaldığı dönemde ihtiyaçtan fazla motorun montaj hattına gelmesine ve satışların arttığı zamanda ise aksi durum olarak yeterince hattı besleyememesine neden olmakta idi. Geçen yıl içinde tavan konveyör hatlarını ortadan kaldırıldı ve şimdi motorlar montaj hattına zemindeki sensörler tarafından kontrol edilerek robotik pedestal/kaideler üstünde besleme yapılıyor. Talepteki değişikliğe göre işçiler pedestallerin sayısını ve sensörleri değiştirebiliyorlar.

Proses verimliliğini arttırmak için pedestal üstlerine basketbol potalaına benzer çemberler konuyor, çemberi arkaya öne değiştirerek değişik tipteki ve boyuttaki motorların hatta ilerlemesini sağlanıyor. Bu esneklik müşterilerin çeşitli motor tiplerini talep etmesine olanak sağlıyor. Benzinli veya Hybrid motorlara veya tersine kolaylıkla değiştirilebiliyor.

Antis’e göre yapılan bu değişikliklerin bir kısmı araçların görünüşünü iyileştirmekte ve sportif bir sürüşe olanak sağlamaktadır. Katsumata’ya göre sedan otomobil sürücüleri ani hızlanma ve viraj dönüşlerinde rijit olmayan şasi ve kararsız süspansiyon sistemleri nedeniyle bir sağa bir sola savrulabiliyordu. Uzun süreden beri Camry’nin baş mühendisi olarak çalışan Katsumataya göre daha çok otomobil meraklısı olmayanlar Camry’yi satın alıyorlardı.

Toyota artık daha yukarılarını hedeflemektedir. Araçların punta kaynaklanmaları 2 sn. iken şimdiki lazer kaynağı ile bu süre 0.3 sn.ye indirilmiş ve montaj hattı yavaşlamadan 4 katına kadar fazla puntayı yapmak mümkün olabilmektedir. Bu ve arka süspansiyonda yapılan değişiklikler ile araçlar daha ileri bir sürüş kabiliyeti kazanıyor.

Toyota’nın yeni üretim sistemine Corolla ve Rav4 modelleri de dahil edilerek 100 ortak parçanın çok daha ucuza üretilmesi ileride mümkün olacak. Ortak parça sayısı arttıkça gelecek araçlarda daha fazla esneklik sağlanacak ve tasarım mühendislik zamanları da %20 oranında azalacağı öngörülmektedir. İlaveten Georgetown’da ve diğer tesislerde meydana gelen değişikliklerden edinilen bilgiler ile ilerideki kurulacak üretim hatlarında %40 civarında ucuzlama mümkün olabilecektir.

Toyota şimdiye kadar üretim metodlarında yaptığı değişikliklere ne kadar harcama yaptığını söylememekle beraber geçen Mart ayında açıklanan verilere göre ile 785 milyon $ harcama yaptığı görülmektedir.

Katsumata’ya göre bütün bu yatırımlar zaman içerisinde Camry’nin otomobil kullanıcıları tarafından daha fazla tercih edilmesi ve daha karlı otomobil üretilebilmesi ile karşılık bulacaktır. Önümüzdeki iki, üç dört.. yıl içerisinde toplam kar giderek artacağı yapılan yatırımları aşacağı öngörülmekte.

Sonuç olarak Toyota Georgetown’daki fabrikasına bugüne kadar 1 milyar $’dan fazla harcama yapmıştır ve bu fabrika geleceğin fabrikları için referans olacaktır.

Bloomber Businessweek haberin orjinali: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-29/toyota-s-largest-car-plant-is-getting-a-radical-makeover-for-the-suv-era

 

Yalçın İpbüken
Emir Tunç Demirel

CEVAP VER