Yalın Yolculuğumuz

0
1070

Endüstri Mühendisliği Topluluğu olarak 2016 yılında 3. sınıfta düzenlemiş olduğumuz Yalın kavramı ile tanışmamız bu sayede gerçekleşmiş oldu. Bu eğitim sayesinde Muda, 5S, Kaizen, Toyata Üretim Sistemi, Tam Zamanında Üretim vb. Yalın Üretim Felsefesinin genel kavramlarını tanımış olduk.

2016 yılının bahar döneminde, Sayın Olcay Polat hocamızın vermiş olduğu “Yalın Üretim ve Uygulamaları” dersi ile yalını daha derinlemesine tanıma fırsatımız oldu. Ders kapsamında “Dünyayı Değiştiren Makina”, “Yalın Düşünce”, “Yalın Çözümler”, “Yalın Dönüşüm”, “Toyota Kültürü”, “Amaç”, “Hız”, “Şimdi Anladım!” kitaplarını okuduk. Böylece Yalın üretimin sistemdeki israfları ortadan kaldırmak ve sürekli olarak sistem etkinliğini arttırmak temeline dayanan bütünsel bir yaklaşım sistemi olduğunu öğrendik. Bunun dışında, ders kapsamında teoride öğrendiğimiz bilgileri, fabrikalarda gerçekleştirdiğimiz projeler ile uygulama fırsatı elde ettik. Projemizde 5S, Kaizen, Mevcut Durumun Değer Akışı gibi Yalın Üretimin Temel İlkelerini uygulamış olduk.

Hocamız Yalın Üretim eğitimi vermek üzere dersimize Sayın Yüksel Bayrak’ı davet etti. Hem eğitimler hem de dersimiz sayesinde, israfların sürekli azaltıldığı, kaynakların daha fazla değer oluşturmaya yönlendirildiği, daha kaliteli, daha ucuz ürün ve hizmetleri temin etmeyi hedefleyen Yalın Üretim Felsefesi bu yolculuğumuza adım atmamızı sağladı. Özellikle Yüksel Bey’in sunumundan sonra, bu konu üzerinde yoğunlaşmamız gerektiğini düşündük ve Yalın Üretimi tez konumuz olarak seçtik.

Eğitim sonrası, Yüksel Bey ile birebir konuşma fırsatı yakaladık ve bizim bu yolda ilerlemek istediğimizi belirttik. Bir danışman ve eğitmen olarak Yüksel Bey, engin tecrübeleriyle bize her zaman yardım edeceğini söyleyerek çıkmış olduğumuz yalın yolculuğumuzda bize yol gösterdi.

Tezimiz kapsamında parti üretimi yapan bir firmada yalın üretim uygulaması gerçekleştirdik. Yalın Üretim dersinde okuduğumuz kitaplar dışında, “Akışa Doğru Yolculuk”, “Görmeyi Öğrenmek”, “Sürekli Akış Yaratmak” gibi kitaplar ve bu konu hakkında yazılmış tezler bize rehber oldu. Tezimizin uygulamasına pirinç çubuk üretimi yapan firmada bir ürün ailesi seçerek başladık. Parti üretiminden sürekli akışa geçmek için Yalın Üretime yönelik bir analiz yaptık. Bu çalışmada Yalın Üretim Tekniklerini kullandık. Öncelikle Mevcut Değer Akış Haritalandırmasını oluşturmamız gerekiyordu, fakat bir pirinç çubuk için değer katan süreninin tespitinde bazı çözemediğimiz sorunlarla karşılaştık. Yüksel Bey ile birebir görüşerek değer katan sürenin nasıl hesaplanması gerektiği hakkındaki soru işaretlerimizi giderdi. Bunun dışında Mevcut Spagetti Diyagramı çizerek işçinin işletme içinde izlediği yolu tespit ettik. Böylece taşıma sırasındaki israfları ortaya çıkardık. Ayrıca üretimde ara stokları ve gereksiz beklemeleri görebilmek için simülasyon uygulaması yaptık. Bunların sonucunda verimliliği arttırmak ve israfları ortadan kaldırmak için kaizen çalışmaları yaptık. Gelecek durum haritasını, gelecek durum spagetti diyagramını ve gelecek durum simülasyonunu teoride uygulayarak öneriler getirdik. Yalın Üretim Teknikleri ile elde edilen verilerle israfları azaltıp, verimliliği arttırmak için öneriler sunduk.

Ayrıca tezimiz sırasında Yalın Üretime duyduğumuz ilgi ve göstermiş olduğumuz özveriden dolayı, 4-5 Aralık’ta İstanbul’da gerçekleştirilmiş olan “Yalın Zirve 2017”ye Yüksel Bey davetlisi olarak katılımımızı sağladı. Böyle bir ortamda bulunmak, bizim için çok büyük bir tecrübe oldu. Türkiye’nin dört bir tarafından gelmiş davetli firmaların yalın yolculuklarını dinleme fırsatı elde ettik. Yalın Üretimi fabrikalarında nasıl uyguladıkları, uygularken işçi ve patron düzeyinde karşılaştıkları zorlukları, hangi yalın tekniklerini kullandıkları, yapılan iyileştirmeler sayesinde verimliliklerinin ne ölçüde arttığını davetli firmalardan dinledik. Ayrıca birçok işadamı ve yönetici arasında bir öğrenci olarak böyle bir etkinlikte yer almak bizim açımızdan çok büyük bir avantaj oldu. Çeşitli iş adamları ve yöneticilerle tanışarak sohbet etme imkânına sahip olduk ve bu sayede Network’ümüzü genişlettik. Bunun dışında, Model Fabrika, Değer Akışı Haritalama gibi uygulamalı eğitimler gerçekleştirildi ve bu etkinliklere katılım gösterdik. Bir endüstri mühendisi adayı olarak, diğer firmalardan gelmiş mühendisler ile birlikte bizzat aynı uygulamaları yaparak deneyimler kazandık.

Biz öğrenci olarak Yalın Üretimi aldığımız dersler ve eğitimler sayesinde ilgi duyduk. Fakat Yalın Düşünce Felsefesi bunun çok ötesinde ve yaşam mottosu haline getirilebilecek düşünce sistemi olduğunu düşünüyoruz. Çünkü, öğrendiklerimiz sayesinde aslında yalının her alanda önemli olduğunu fark ettik. Sadece fabrikalar, iş yerleri değil günlük yaşantımızda da yalının uygulanabileceğini fark ettik. Bunun bizce en basit örneği, Yalın bakış açısını kazandıktan sonra odamızı, gardırobumuzu 5S ilkelerine göre düzenlemeye başladık. Yalın sayesinde artık hayatımızı “yalın”laştırarak daha düzenli ve verimli hale getirmeye çalışıyoruz.

Fakat her şeye rağmen yalın yolculuğumuz konusunda henüz yolun başında olduğumuzu düşünüyoruz. Bu yolculuğumuzu bir parkur olarak düşünürsek, bu yolda kat etmemiz gereken daha nice yolumuz var. Yine de kendimizi geliştirmek için elimizden gelen çabayı gösteriyoruz ve göstermeye devam edeceğiz.

Son olarak yalını bu kadar sevmemizi sağlayan başta Yalın Enstitü Ailesine, yardımlarını ve tecrübelerini bizden esirgemeyen Yüksel Bey’e, tez danışmanımız Olcay Polat hocamıza ve her zaman yanımızda olan ailemize teşekkür ederiz.

 

Mustafa SÖNMEZ
Pamukkale Üniversitesi Endüstri Mühendisliği 4.Sınıf Öğrencisi

Gonca YEŞİLYURT
Pamukkale Üniversitesi Endüstri Mühendisliği 4.Sınıf Öğrencisi

CEVAP VER