Yalın’a ve Shook’a kulak verin!

0
261

John Shook, merkezi Amerika’da olan Lean Enterpries Instıtute’nün (Yalın Enstitü) ve de Lean Global Network’ün yönetim kurulu başkanı.
Shook özetle şöyle diyor:
“Metodolojiler gelir ve gider, ancak her zaman çözülmesi gereken problemler, yapılması gereken işler ve yaratılacak değerler olacaktır – bu nedenle ‘yalın düşünce’ gelişmeye devam edecektir. Yalın düşünce, ağırlıkla ‘iş’in ne olduğunu yeniden düşünmek, yeniden hayal etmekle alakalıdır. Bunu yapmak için, işin amacıyla başlamak zorundayız. ‘Biz bunu neden yapıyoruz? Hangi sorunu çözmeye çalışıyoruz?’ Yangın söndürücü şapkanızı bir kenara bırakın ve tarafsız, objektif araştırmacılar olun!”
Evet, 4-5 Aralık tarihinde İstanbul’da Radisson Blu Otel’de “Düşünceden uygulamaya yalın dönüşüm” sloganıyla, Tofaş ana sponsorluğunda, Tüprag konuşmacı sponsorluğu ve Çimtaş ile Adel zirve sponsorluğunda başlıyor.
Ben Yalın ve Yalın Enstitü ile kurulduğu 2002 yılında kurucusu Yalçın İpbüken sayesinde tanıştım. O günden beri Yalın Enstitü ailesinin bir bireyi olmanın gururunu yaşadım.
Bursa her zaman yalın konusunda öncülük yapan bir kent oldu. Enstitü kurulduktan sonra onun ilk toplu tanıtım ve ilk zirvesine BTSO işbirliğinde Bursa ev sahipliği yaptı. Bu süreçte çok sayıda Bursalı şirket bu dönüşümü yaşadı.
Temeli Yalın Düşünceye dayanan bu iş yapış tarzında hizmet veya ürün üretiminde ana hizmet veya ürüne katma değer yaratmayan her şeyin israf kabul edilerek sistemin dışarıya çıkarıldığı bir iş yapış şekliyle karşılaşıyorsunuz. Burada iş yapış süresinden, işin yapıldığı fiziksel mekanın büyüklüğüne; işi yapan insan sayısından, işin maliyetine kadar aklınıza gelebilecek her konudaki israflar, sistemin dışına çıkartılıyor.
Pazartesi başlayacak zirvede Amerika’dan Enstitü’nün yönetim kurulu başkanı John Shook’u da dinleme fırsatı bulunacak. Shook, 11 yıl boyunca Japonya ve Amerika’da yalının temelini oluşturan Toyota Üretim Sistemi içinde (Toyota’da) görev yaptı. Japonya’daki ilk Amerikalı müdür (kacho) unvanını aldı.
Eğer kurumunuzda “Müşterimize değer sunan iş akışlarımızı nasıl geliştireceğiz? İnsanlarımızı nasıl geliştireceğiz ve motive edeceğiz? Sistemlerimizi (teknoloji) nasıl geliştireceğiz? Firmamızın ekonomik ve mali gücünü nasıl sürdüreceğiz?” sorularını sormaya başladıysanız, yalın yolculuğa başlama zamanınız geldi demektir.
İnsanları dönüştürmek, eski alışkanlıkları yenisi ile değiştirmek, Yalın Dönüşümü şirketin her seviyesinde yönetici ve çalışanının “standart işi” haline getirmekle mümkündür. Bu bizde olmaz paradigmasını kırarak yola çıkın. Ancak böyle bir ortamda şirket kültürünün dönüşümü başlayabilir ve Yalın yeni şirket kültürü ilk filizlerini verebilir.
Daha fazla gecikmeden bu yolculukta yer ayırtınız.

Murat KUTER

CEVAP VER