Zor günler daha gayretli, daha odaklı ve normal zamankinden daha dinamik ve çözüm odaklı olmak için en uygun günlerdir

0
879

İnsanoğlu zorda kalmadıkça çözümler ortaya çıkmıyor yaratıcı çözümler bulmakta zorlanabiliyor. Normal zamanlarda insanlar gevşer, kişilikleri ve kendi istekleri ön plana çıkar, kendisini daha fazla düşünür. Zorluklar karşısında insanlar bencilliği, kişiselliği bırakır birlikteliği öne alır. Ortak çabaya “biz” sözüne daha sık başvurur. Bu gibi zor günleri iyi ve güçlü liderlik altında yönetildiğinde çok iyi sonuçlar alınır.

Geçen hafta başında İspanya’dan Yalın Enstitüler Küresel Ağın İnternet Dergisi Planet Lean’in editörü Roberto Priolo Barcelona’dan ve LGN küresel Ağın İdari Yöneticisi Matt Savas Amerika Birleşik Devletlerinden ziyaretimize geldiler. Kendileriyle beraber geçen pazartesi günü Silivri’de kurulu, yaklaşık 300 kişini çalıştığı bir aile işletmesi olan TURAŞ Gaz Armatürleri firmasını ziyaret ettik. Şirketin Kurucusu Ahmet Turhan Bey ile çok iyi ilişkiler kurmuştuk. Bizimle karşılaşmak için özel olarak şirkete geldi. Birlikte öğle yemeğini yedik. Türkiye’nin ekonomisini ve diğer birçok müşterek konuyu konuştuk. Kendisi Trakya Köylerinden 12 yaşında çıkıp tek başına İstanbul’a çırak olarak gelip, gündüz çalıştığı tezgâhın üzerinde akşamları yıllarca uyumuş ve çok üstün yetenekler geliştirmiş, şimdi içinde bulunduğumuz TURAŞ şirketini 16.cı girişimi olarak 60’lı yaşlarda kurduğunu söyledikten sonra aklımda kalan en önemli cümlesi “çocuklara güvenmek lazım” ifadesi oldu.

Yönetim Kurulu Başkanı büyük oğlu Gökhan Turhan ile günün gidişatını, ekonomiyi ve şirketi konuştuk.  Gökhan Bey İSO Yönetim Kurulu üyesi, özel yetenekleri ve ilgi alanları olan çok değerli bir mal sahibi, firma içinde 1000 yıllık Anadolu Yemek ve Mutfak Gereçleri Müzesini kurmuşlar. Müze resmi olarak Bakanlık tarafından kayıt altına alınmıştır. Müze bir KOBİ mal sahipliğinin istediği takdirde neler yapabileceğinin en tipik örneği olarak görülmeğe değer bir yapıdadır. Yine işini çok iyi idare eden bir KOBİ sahibi olarak bu ülkeye neler kazandırabileceğinin ikinci ve bence çok önemli örneği olarak, zaman içinde içinden çıktığı köyden arazi satın alıp tarım yapmaktadır. Yalın Tarım konusunda da çalışmalar yapılabileceği üzerine konuştuk.

TURAŞ GAZ firmasının Genel Müdürü Aykut Can Yıldız tam bir Yalın Düşünce ve Yönetim Lideri. Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Turan Bey ve Yalın Enstitü Yönetim Kurulu üyesi Hüsrev Yaman ile tam bir takım olmuşlar. Yalın Enstitünün örnek bir kuruluşu olarak kendilerini misafirlerimize gururla takdim ettik.

Aykut bey ile de ekonomiyi konuştuk. Ancak her hangi bir özel tedbir ve telaş ortada yoktu. Fabrikayı dolaştık. Müşterileri arasında  dünya devleri yer alıyor. Üretimin yüzde 40’ı ihracata gidiyor. Müşterilerin isteğinin altında kalite (ppm) seviyesini tutturmuşlar. Tam bir akış halinde üretim akıyor. Bitmiş ürün ambarına yerli müşteri için haftalık, ihracat için 2 haftalık stok tutuyorlar. Yalın Düşüncenin bütün araçlarını ve yaklaşımlarını başarı ile uyguluyorlar. Krizin bu firmaya etkisini sorduğumuzda dikkatli olduklarını, yeni yurt dışı müşteri kazanmaya gayret ettiklerini söylüyorlar. Benim bir zaman sonra tekrar ziyaret ettiğim firmadan çıktıktan sonra beraber olduğum Yalın Enstitü Danışmanı Eren Artar’a hissettiğim sıra dışı mutluluğu paylaştım. İşte size Krizle başa çıkan bir Yalın Türk Kobisi. Mal Sahibi, Yönetim Kurulu Başkanı, Genel Müdür, Yalın Enstitü Danışmanı ele ele vermişler, birbirlerine muazzam güven duygusu ve saygı ile harikalar yaratıyorlar.

TURAŞ GAZ’da yapılanlar ve gördüklerim ekonomik krize karşı yapılacak en iyisinin yapıldığının canlı kanıtı.

Mal Sahibi, Yönetim Kurulu Başkanı, Genel Müdür, Fabrika Müdürü. İnsan Kaynakları Müdürü, Finans ve Mali İşler Müdürü, Satış ve Pazarlama Müdürü ve diğer üst düzey yöneticiler tam bir takım olduklarında Yalın Enstitü’nün yıllar içerisinde birikmiş deneyimlerinden de faydalandıklarında ekonomik krizden nasıl avantajlı olarak çıkıldığının örneğini sergilemişlerdir.

Günlük olarak yapılacak faaliyetlerde elde edilecek her bir kuruş bir lira tasarruf ürüne fark yaratmak için kullanıldığında en büyük avantaj sağlanmış olacaktır.

Vakit telaş etme zamanı değildir. Zaman sükünet, liderlik, gözden geçirme, danışma, güvenme, her dakikayı, her adımı, her TL’yı kazanma zamanıdır. Kazandığınız ilave geliri ürünü farklılaştırmaya harcamalı; mal sahipleri başta olmak üzere bütün üst düzey yeni müşteri kazanmak için bütün zaman ve enerjilerini bu yöne kaydırmalıdır.

Krizin aynı zamanda iyi hazırlık yapan, kendine ve ekibine, ürününe güvenen, firmalar için fırsat olduğuna onlarca örnek bulunmaktadır.

Her bir Yalın Düşünce Uygulayıcısına iyi şanslar, iyi enerjiler; inat ve sabır ile sonuna kadar çaba göstermelerini diliyorum.

 

Yalçın İpbüken

Yalın Enstitü Başkanı

 

CEVAP VER